You are currently viewing Waarom E-mail Personalisatie? Gids Voor Betere E-mail Marketing Campagnes

Waarom E-mail Personalisatie? Gids Voor Betere E-mail Marketing Campagnes

Waarom zorgen gepersonaliseerde e-mails voor een betere email marketing campagne? Gepersonaliseerde e-mails hebben een hogere conversie dan niet gepersonaliseerde e-mails. Een hogere conversie van e-mails staat gelijk aan een betere email campagne.

De e-mails hebben een hogere conversie, omdat gepersonaliseerde e-mails relevanter zijn voor de ontvanger. Relevante e-mails hebben een hogere open rate en Click Through Rate (CTR).

Je personaliseert je e-mails eenvoudig door ons 3 stappenplan te volgen. Eerst verzamel je gegevens van ontvangers. Daarna focus je op één doelgroep met je e-mail campagne. Tot slot maak je de inhoud van je e-mail relevant voor de ontvanger.

Table of Contents

Wat is E-mail Personalisatie?

E-mail personalisatie is het aanpassen van je e-mail, zodat de e-mail persoonlijk wordt. Bij email personalisatie is je doel: het creëren van een unieke leeservaring die persoonlijk aanvoelt voor elke lezer. Je maakt e-mails persoonlijker door ze relevant te maken en persoonlijke informatie van de lezer erin te verwerken.

Je maakt een email relevant door de inhoud specifiek af te stemmen op de lezer zijn of haar interesses, problemen en behoeften. Weet je niet hoe je relevante inhoud moet schrijven? In deze blog leggen we het je uit.

Je kunt persoonlijke informatie in de e-mail verwerken door bijvoorbeeld zijn of haar voornaam in de aanhef te zetten (Hallo Milan). Je kunt aan iemands persoonlijke gegevens komen door ernaar te vragen. Je vraagt ernaar met een landingspagina, lead magnet of klant registratie bijvoorbeeld. In deze blogs leggen we je meer over landingspagina’s uit en in deze over lead magnets.

Waarom zou je je e-mails personaliseren?

Email personalisatie zorgt voor een hogere conversie van je e-mails. Door personalisatie van je e-mail wordt de e-mail relevanter voor de ontvanger. Daardoor word je e-mail campagne veel effectiever.

Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde e-mails een hogere open rate en Click Through Rate (CTR) hebben dan niet gepersonaliseerde e-mails. Dit komt doordat ontvangers sneller berichten openen en lezen die voor hen relevant lijken.

Hoe werkt E-mail Personalisatie? 3 Stappenplan

Je personaliseerd emails door persoonlijke gegevens van de ontvanger in de e-mail toe te voegen. Doordat je persoonlijke gegevens toevoegt, wordt de e-mail relevanter voor de ontvanger.
Persoonlijke gegevens zoals: de naam van de ontvanger. De problemen die hij of zij heeft. Interesses die hij of zij heeft. Een specifieke uitkomst die hij of zij wilt. Of hoe je hem of haar van die problemen af helpt.

Wanneer je je e-mails gaat personaliseren moet je eerst een aantal stappen volgen. Door het volgen van deze stappen is je e-mail perfect gepersonaliseerd.

  1. Verzamelen van gegevens
  2. Segmentatie email lijst
  3. Relevante inhoud

1 Verzamelen van de ontvanger zijn of haar gegevens

Wanneer je je e-mails gaat personaliseren heb je eerst allerlei gegevens nodig van de ontvanger. De gegevens zoals naam, e-mail adres enzovoort. Aan die informatie kom je door het gebruiken van een landingspagina, lead magnet of klant registratie (landingspagina blog en lead magnet blog).

Daarnaast heb je nog gegevens zoals wat de ontvanger zijn of haar problemen en verlangens zijn. Hier kom je het beste achter door een vragenlijst naar je e-mail lijst te sturen. Dit wil je niet te vaak doen, want op een gegeven moment zijn de ontvangers het zat en zeggen ze op, voor je e-mail lijst.

Naast een vragenlijst kun je aan deze gegevens komen door onderzoek te doen naar je ontvangers. Je kunt bijvoorbeeld onderzoek doen in de vorm van een klanten profiel of een avatar maken voor je doelgroep.
In deze blog leggen we je uit hoe je het beste aan de gegevens van je ontvangers komt door middel van een doelgroep onderzoek.

2 Segmentatie van je e-mail lijst

Nadat je de gegevens van de ontvanger verzameld hebt moet je je e-mail campagne specifiek maken voor één doelgroep. Dat doe je door je e-mail lijst in meerdere lijsten te verdelen. Elke email lijst mag maximaal uit één doelgroep bestaan.

Je maakt bijvoorbeeld een email lijst voor oude klanten, eentje voor leads enzovoort. In deze blog laten we je zien in welke doelgroepen je je e-mail lijst allemaal kunt verdelen en hoe je dit het beste doet.

3 E-mails relevant maken voor de ontvanger

Wanneer je alle gegevens van de ontvanger verzameld hebt, maak je de e-mail relevant. Je maakt de e-mail relevant door de gegevens van de ontvanger in de inhoud van de e-mail te verwerken. Gegevens zoals naam, problemen, verlangens enzovoort.

Vergeet ook niet dat je in de e-mail altijd tegen de ontvanger spreekt en het over hem of haar hebt. Je hebt het niet over jezelf of wat jouw bedrijf kan. De ontvanger leest het liefste over zichzelf en hoe hij of zijn geholpen kan worden. Doe dit dan ook.
In deze blog laten we je zien hoe je de inhoud van je e-mails relevant maakt voor de ontvanger.

Effectieve Personalisatiestrategie voor je E-mails

Zoals je nu waarschijnlijk al weet maakt het personaliseren van je e-mail je e-mail campagne een stuk effectiever. Je personaliseerd je e-mails het beste door:

  1. Gebruik de naam van de ontvanger
  2. Personaliseer de onderwerpregel
  3. Personaliseer de beschrijving
  4. Maak de inhoud relevant
  5. Gepersonaliseerde aanbiedingen

1 De ontvanger zijn of haar naam gebruiken

Door in de aanhef de ontvanger zijn of haar naam te gebruiken maak je de e-mail al een stuk persoonlijker. Dat hoef je gelukkig niet handmatig voor elke e-mail te doen. Dat automatiseer je makkelijk in de e-mail software tool die je gebruikt. Het enige wat je nodig hebt om dit automatisch door de e-mail software te laten doen is, zijn of haar naam. Daar kom je meestal aan wanneer je ook zijn of haar e-mail krijgt.

2 Email onderwerpregel schrijven die de ontvanger aanspreekt

De email wordt relevanter en persoonlijker voor de ontvanger door hem of haar aan te spreken in de onderwerpregel.

Je spreekt hem of haar het beste aan door een specifieke onderwerpregel te maken die nieuwsgierigheid opwekt bij de ontvanger. De onderwerpregel moet een idee geven waar de e-mail over gaat en wat hij of zij aan de e-mail heeft.

In deze blog vertellen we je precies hoe je een relevante en persoonlijke onderwerpregel moet schrijven.

3 Email beschrijving die de ontvanger aanspreekt

Naast de onderwerpregel moet de e-mail beschrijving ook de ontvanger aanspreken.

De email beschrijving sluit je aan op de onderwerpregel en hierin vertel je waarom de ontvanger de e-mail moet lezen. Let op dat je niet in detail gaat over de inhoud van de e-mail. Het doel van de e-mail beschrijving is om de ontvanger nog nieuwsgieriger te maken om de e-mail te lezen. Dat kun je goed doen door voordelen te vertellen

Blijf ook bij de e-mail beschrijving specifiek en gebruik simpele woorden die iedereen kent en begrijpt.

In deze blog leggen we uit hoe je een goede email beschrijving maakt voor je e-mails.

4 Inhoud die relevant is voor de ontvanger geven

Nadat je de onderwerpregel en beschrijving zo hebt gemaakt dat het de lezer aanspreekt. Pas je de inhoud van de e-mail aan, zodat het meer persoonlijk wordt.

Je schrijft persoonlijke inhoud door heel de tijd over de ontvanger te praten. Dat doe je door hem of haar in de tekst te benoemen. Je benoemt de ontvanger eenvoudig in de tekst door het over zijn of haar problemen en verlangens te hebben.

In deze blog laten we je zien hoe je de inhoud van je e-mail relevant maakt voor de ontvanger.

5 Gepersonaliseerde aanbiedingen

Één van de beste manieren om je e-mails relevant te maken is door aanbiedingen te geven die persoonlijk zijn. De ontvanger opent eerder je e-mail als hij of zij het gevoel heeft dat hij of zij er wat aan heeft. Iedereen heeft natuurlijk wat aan aanbiedingen (korting bijvoorbeeld) en wil het ook graag hebben (wij Nederlanders al helemaal).

Je kunt aanbiedingen om verschillende redenen houden. Aanbiedingen afgestemd op de interesses van de ontvanger. Aanbiedingen omdat de ontvanger jarig is. Aanbiedingen voor nationale feestdagen en zo kun je nog doorgaan.

In deze blog leggen we je uit hoe je je e-mail campagne en e-mails kunt verbeteren door middel van aanbiedingen.

Conclusie

In deze blog hebben we behandeld waarom e-mail personalisatie belangrijk is en hoe het moet.

Email personalisatie is een goede manier is om je e-mail campagne naar het hoogste niveau te brengen. Je brengt het naar het hoogste niveau door gegevens van de ontvanger te verzamelen. Daarna segmenteer je je e-mail lijst in één soort doelgroep. Als laatste maak je de e-mail relevant voor de lezer. Je maakt de e-mail relevant voor de ontvanger door persoonlijke gegevens van de ontvanger in de tekst te verwerken. Je moet het ook in de tekst zo veel mogelijk over hem of haar hebben.

Doordat je deze stappen doet, spreekt de e-mail de ontvanger aan en is die voor hem of haar relevant. Een relevante email heeft een hogere conversie dan een niet relevante email.

Heb je geen zin om zelf je e-mails te personaliseren of een plan te bedenken voor je e-mail campagne? Laat ons je daarmee helpen. Wij zijn gespecialiseerd in email marketing en zorgen ervoor dat jouw e-mails een hogere conversie hebben dan dat ze nu hebben.
Het maakt niet uit of je meer verkoop, leads, merkbekendheid of een betere klant relatie wilt. Wij regelen voor je en zelf hoef je helemaal NIETS te doen (alleen wachten en ons vertrouwen in onze kwaliteiten).

Leave a Reply