You are currently viewing Email marketing voor meer omzet | Effectieve email campagne met stappenplan

Email marketing voor meer omzet | Effectieve email campagne met stappenplan

Waarom zou je email marketing gebruiken? Wil je bijvoorbeeld met je bedrijf graag meer omzet of meer leads krijgen? Dan moet je zeker email marketing gebruiken. Met een effectieve email campagne behaal je eenvoudig je marketingdoelen.

Je maakt een effectieve email campagne door het volgen van een stappenplan. Door een stappenplan te volgen werk je gericht richting je marketing doel toe. Met een stappenplan mis je geen belangrijke stappen die nodig zijn voor een succesvolle email campagne.

In deze blog vertellen we je waarom jij ook email marketing moet gebruiken. We leggen uit hoe je een ROI van tussen € 38 en € 44 behaald met je e-mail campagnes. Daarna geven we je een stappenplan, waarmee je zelf ook goed email marketing kunt uitvoeren.

Table of Contents

Waarom email marketing gebruiken?

Waarom Kiezen Voor Email Marketing?

Je kiest email marketing, omdat het een effectieve vorm van marketing is, met een hoge ROI (Return On Investment). Email marketing pas je eenvoudig toe en sluit perfect aan op al je marketing doelen.

Email marketing is zo effectief, omdat je direct in contact bent met je klanten of leads. Je verstuurt gerichte en gepersonaliseerde e-mails die je doelgroep aanspreken. Daarnaast meet je eenvoudig de resultaten van je e-mails campagnes. Waardoor je ziet wat wel en niet werkt voor je e-mail campagne, en kun je dit eenvoudig verbeteren. Nu je dat weet kan je goed je e-mail campagne optimaliseren. Daardoor is je e-mail campagne perfect voor je doelgroep en marketingdoelen.

Naast de vele voordelen van email marketing zoals: meetbaarheid, automatisering en personalisatie. Zijn de grootste voordelen van email marketing toch de lage kosten en hoge ROI (Return On Investment). Voor email marketing heb je alleen een email marketing software nodig. Deze software kost meestal maar een paar tientjes per maand. Je kunt eventueel een copywriter inhuren om je e-mails voor je te schrijven. Door de lage kosten van email marketing heeft het een hoge ROI. Heel hoog zelfs, blijkt uit onderzoek van de Direct Marketing Assosiation. Uit dat onderzoek (2018) bleek dat de ROI maar liefst 1:32. Dat betekent voor elke € 1 die je investeerde, je € 32 terugkrijgt. Tegenwoordig wordt email door bijna iedereen gebruikt en is daardoor de ROI nog hoger geworden. Nu krijg je voor elke € 1 tussen de € 38 en € 44 terug.

Vanwege de hoge ROI en lage kosten is e-mailmarketing ideaal voor elk bedrijf. Daarom moet email marketing zeker onderdeel zijn van jouw marketingstrategie.

stappenplan email marketing

E-mail Marketing Stappenplan Gebruiken Voor De Beste Resultaten

E-mailmarketing gebruik je het beste door een stappenplan te volgen. Het volgen van een stappenplan zorgt ervoor dat je niets mist en gericht naar je marketingdoel toe werkt. Hierdoor is de e-mailcampagne veel effectiever dan wanneer je dit niet zou volgen. Doordat die beter is dan normaal, behaal je het beste resultaat mogelijk met je campagne. Het opstellen van een e-mailmarketingplan kan lastig zijn. Daarom hebben we de stappen voor je uitgeschreven.

E-mail marketing stappenplan voor het beste campagne resultaat:

  1. Doel vaststellen
  2. Doelgroep bepalen en begrijpen
  3. E-mail marketing software
  4. Segmentatie
  5. Personalisatie
  6. Waardevolle inhoud maken
  7. E-mail optimalisatie
  8. Testen en analyseren

1. Marketingdoel bepalen

Een goede email marketing campagne begint met het vaststellen van je marketingdoel. Kies één doel voor je e-mail campagne. Hierdoor wordt je e-mailcampagne specifieker en behaal je betere campagneresultaten.

Marketingdoelen kunnen dingen zijn zoals: meer verkoop, meer leads, het verbeteren van klantrelaties, meer websiteverkeer enzovoorts.

Kies een bijpassende e-mail marketingstrategie voor het marketingdoel van de e-mail campagne. In deze blog leggen we je precies uit hoe je een email marketingstrategie kiest voor je marketingdoelen.

2. Doelgroep onderzoeken

Het belangrijkste voor een effectieve email marketing campagne is het begrijpen van je doelgroep. Je kunt je doelgroep makkelijk begrijpen door goed onderzoek naar hen te doen. Bij dit onderzoek stel je vragen over wie je doelgroep is.

Je stelt vragen over je doelgroep zoals: Wie zijn je klanten? Wat zijn hun problemen of vervelende dingen waarmee ze te maken hebben? Wat zijn hun behoeften en interesses? Hoe spreek je hen het beste aan (welke toon en taal gebruiken ze tijdens het praten)? Hoe kun je helpen hun problemen op te lossen? Het goed begrijpen van je doelgroep kan lastig zijn.

Omdat het begrijpen van je doelgroep lastig kan zijn hebben we deze blogpost gemaakt. Hierin vertellen we je van a tot z hoe je het beste je doelgroep kan onderzoeken.

3. Email marketing software uitkiezen

Wanneer je een doel gekozen hebt en een doelgroep onderzocht hebt, moet je een email marketing software uitkiezen. Kies een email software die past bij je behoeften en budget. Daarnaast moet de e-mail software ook de juiste functies hebben die je marketing doel ondersteunen.

4. Segmentatie van je email lijst

Deze stap moet je alleen doen als je al een email lijst hebt. Een email lijst bestaat uit alle e-mails van je klanten (ook oude klanten) en e-mails van leads. Mocht je nog geen of weinig e-mails hebben leggen we je hier uit hoe je aan meer e-mails komt.

Verdeel je e-mail lijst in meerdere doelgroepen. Maak voor elke doelgroep een aparte lijst aan. Maak daarna een email lijst aan voor de doelgroep die bij het marketingdoel past van stap 1.

5. Gepersonaliseerde e-mails

Wanneer je de e-mail lijst voor je marketing doel gemaakt hebt, ga je de e-mail schrijven. Je schrijft de e-mail richting de lezer zodat hij of zij zich persoonlijk aangesproken voelt.

Je doet dit door in de aanhef van de e-mail zijn of haar voornaam te zetten (hallo naam). Je schrijft dan vervolgens de e-mail richting de lezer. Dat doe je door het heel de tijd over hem of haar te hebben.
B
ijvoorbeeld: wil jij (probleem) oplossen? Dat doe je door (oplossing).

Mocht je precies willen weten hoe je je e-mails persoonlijk maakt? Bekijk dan deze blog.

6. Waardevolle e-mails maken

Mensen gaan alleen je e-mail lezen als ze het gevoel hebben dat ze er ook echt wat aan hebben. Dat gevoel geef je door waardevolle e-mails te schrijven die relevant zijn voor de lezer.

Je schrijft waardevolle e-mails door bijvoorbeeld:

  • Problemen van de lezer oplossen

  • Nuttige informatie te geven

  • Tips geven die passen bij een gekocht product of dienst

  • Unieke informatie vertellen die alleen jij kan geven

  • Overzichtelijk bericht

  • Snel tot het punt komen

Dit is een korte opsomming van hoe je je e-mails meer waardevol kan maken voor je lezer. In deze blog vertellen we meer over hoe je waardevolle e-mails schrijft.

7. Email optimalisatie

Nadat je een waardevolle email geschreven hebt, moet je de e-mail optimaliseren. Dit doe je goede onderwerpregel en beschrijving voor je e-mail te kiezen. Kies een onderwerpregel en beschrijving die de lezer nieuwsgierig maakt om jouw e-mail te lezen. Zorg er wel voor dat ze beide aan sluiten op de inhoud van je e-mail. Daarna verbind je de eerste zin van de e-mail met de onderwerpregel.

Mocht je niet goed weten hoe je een goede onderwerpregel en beschrijving voor je e-mail maakt? Maakt dat niet uit, daarom hebben we voor jou deze blogpost gemaakt. In de blogpost leren we je precies hoe je een goede onderwerpregel en beschrijving maakt die ervoor zorgen dat je e-mail geopend wordt.

8. Testen en analyseer de e-mail campagne

Als je stap 1 tot 7 hebt gedaan, ga je je e-mail naar je e-mail lijst versturen. Je wilt natuurlijk dat je e-mail het beste resultaat oplevert. Dat doe je door A/B testen. A/B testen is het proberen van verschillende onderwerpregels en beschrijvingen. Je maakt voor de inhoud van de titel meerdere onderwerpregels en beschrijvingen. Die test je uit door verschillende e-mails te maken en te versturen. Door de open rate van verschillende e-mails te bekijken zie je welke onderwerpregel en beschrijving het beste is. De e-mail met de hoogste open rate is het beste.

Naast A/B testen kun je ook de inhoud en opmaak van je e-mail testen. Je test de inhoud en opmaak door verschillende e-mails te maken. Zo kun je bijvoorbeeld in de verschillende e-mails de inhoud net weer wat anders verwoorden en gebruik van andere plaatjes. Nu moet je kijken naar de Click Through Rate (CTR) kijken om te bepalen welke email de beste opmaak heeft.

In deze blog leggen we je uitgebreider uit hoe je het beste je e-mail kunt testen en analyseren (A/B testen).

Beste email marketing campagne

Conclusie

Met een effectieve email campagne behaal je eenvoudig je marketingdoelen. Je maakt een effectieve email campagne door het volgen van ons 8 stappenplan. Door het volgen van ons stappenplan behaal je een hoge ROI van tussen de € 38 en € 44.

Heb je geen zin of tijd om zelf een goede email campagne te maken? Wij helpen je hier graag mee. We maken de email campagne relevant voor je doelgroep, zodat ze de e-mails gaan lezen

Neem vandaag nog contact met ons op. Wij maken niet alleen een email marketingstrategie, die ervoor zorgt dat je e-mail campagne perfect is. Wij zijn ook nog eens transparant en overleggen veel met je. Daardoor weet je altijd wat we aan het doen zijn om het gewenste resultaat te behalen.

Andere interessante blogs

email marketing 8 stappen

Leave a Reply