You are currently viewing Email Marketing Uitleg en de Voordelen van Email Marketing

Email Marketing Uitleg en de Voordelen van Email Marketing

Wat is e-mail marketing en waarom is e-mailmarketing zo goed? E-mail marketing is het versturen van e-mails naar je doelgroep. Het heeft lage kosten en een hoge ROI (return on investment). Daarnaast is het makkelijk meetbaar via een email marketing software. Daardoor verbeter je eenvoudig je e-mail campagne, net zo vaak totdat de campagne perfect is. Een perfecte e-mail campagne zorgt er natuurlijk voor dat je marketingdoelen eenvoudig behaald worden.

Je leert in deze blogpost over e-mail marketing. Je leert wat het is, de voordelen van e-mail marketing en waarom het essentieel is voor jouw bedrijf.

Inhoudsopgave

Uitleg, wat is e-mail marketing

Wat is E-mail Marketing?

E-mail marketing is het versturen van e-mails naar huidige klanten of leads. Het is een vorm van directe marketing. E-mail marketing is het versturen van e-mails met een bepaald doel. Meestal verstuur je de e-mails in een marketing campagne. Het doel van de e-mail marketing campagne bepaal je voordat je begint met het schrijven van de e-mails. De e-mail marketing campagne stuur je vervolgens door naar je e-mail lijst.Het doel kan variëren per e-mail campagne. Met een e-mail campagne kan je bijvoorbeeld de volgende doelen hebben:

  • Je product of dienst promoten voor meer verkoop.
  • Nurturing van de ontvanger door zijn of haar customer journey.
  • Onderzoek naar je klantprofiel door middel van feedback verzamelen.
  • De ontvanger informeren over je product of dienst.
  • Nieuwsbrieven over interessante nieuwe dingen in jouw bedrijf of niche.

E-mail marketing geeft bedrijven de mogelijkheid om direct met hun doelgroep te communiceren. Door het gebruiken van e-mailmarketing kunnen ze makkelijk hun marketingdoelen bereiken.

Wat is email marketing

Voordelen Van E-mail Marketing

E-mailmarketing is een fijne vorm van marketing en heeft veel voordelen.

Dit zijn de voordelen van e-mail marketing:

  • Meetbaarheid
  • Hoge ROI (return on investment)
  • Personalisatie
  • Automatisering
  • Segmentatie
  • Klant relatiebeheer
  • Veel in gebruik

Email Marketing Is Makkelijk Meetbaar

De resultaten van de e-mails die je stuurt, kun je goed en eenvoudig meten door middel van het gebruiken van email marketing tools. Tools zoals: een email marketing software. Daardoor weet je makkelijk en snel welke e-mail (campagne) het beter doet dan de ander. Dat is fijn, want dan weet je op welke e-mail (campagne) je meer moet gaan richten voor de beste resultaten.

De email marketing software houdt verschillende statistieken bij. Statistieken die belangrijk zijn om te zien of je email campagne het goed doet. Statistieken zoals:

  • Email open rates. Hoeveel procent van je e-mail lijst, opent ook echt daadwerkelijk je e-mails?
  • Email click-through rates (CTR). Hoeveel mensen in je e-mail lijst, klikt op links in je e-mail en op welke links klikken ze? Links zoals aanmelden voor een Webinar, een gratis e-book of dat ze zich afmelden voor de e-mail lijst.
  • Conversie. Door het gebruiken van Google Analytics zie je welke mensen via de e-mail naar je website zijn gegaan. Je ziet dan ook hoeveel van die mensen daadwerkelijk iets gekocht hebben.
  • Return On Investment berekenen (ROI). Door het resultaat van de e-mail campagne te bekijken en te bekijken wat je uitgegeven hebt aan de email campagne. Bereken je makkelijk of de e-mail (campagne) winst heeft opgeleverd. Daarna kan je bedenken of een e-mail campagne het waard is voor je marketing budget.

Door al deze statistieken te bekijken, zie je makkelijk of je e-mail marketingstrategie effectief is. Mocht die niet effectief zijn, zie je eenvoudig wat je moet verbeteren. Weet je niet hoe je je email campagne kan verbeteren? Dan kan deze blogpost over hoe je het beste e-mails moet schrijven zeker helpen.

E-mail Marketing Heeft Een Hoge ROI (Return On Investment)

E-mail marketing werkt effectief om producten/diensten te verkopen en heeft lage kosten. Daardoor is de ROI van e-mail marketing hoog. E-mail marketing valt binnen het budget van elk bedrijf en door de hoge ROI moet je het ook zeker gaan gebruiken.

De ROI berekenen bij e-mailmarketing is gelukkig ook eenvoudig. Dat doe je makkelijk door de uitgaven – de opbrengsten te doen. De opbrengsten kun je makkelijk zien in de e-mail software.

E-mail Is Persoonlijk

Je maakt je e-mails eenvoudig persoonlijk door de gegevens van de ontvanger in de e-mail te verwerken. Gegevens zoals de naam, geslacht of plaats. De beste manier om aan deze gegevens te komen is via een effectieve landingspagina en een lead magnet.

Je verwerkt makkelijk de gegevens van de ontvanger in je e-mail. Dat doe je door de persoonlijke gegevens in de email marketing software te zetten.

E-mails Zijn Automatiseerbaar

Door het gebruiken van een e-mail marketing software maak je je e-mails eenvoudig automatisch. Je doet e-mail automatisering door middel van een e-mail campagne. Een e-mail campagne is een reeks van e-mails die achter elkaar volgen. Je stelt dan in de e-mail software in hoeveel dagen de e-mails na elkaar worden verstuurd en op welke tijd. Daardoor wordt er voor een tijdje automatisch e-mails verstuurd naar je mailinglijst.

Je kan ook instellen dat er automatisch e-mails worden verstuurd, nadat iemand een actie heeft ondernomen. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich aanmeldt voor een lead magnet of nieuwsbrief. Dan krijgt hij of zij automatisch e-mails toegestuurd. Deze e-mails sluit je aan op de eerder ondernomen actie, voor relevante informatie.

Dat e-mail marketing automatiseerbaar is, is echt geweldig. Daardoor hoef je maar één keer de e-mails te maken en dan blijven de e-mails versturen en je geld opleveren.

E-mail Is Goed Voor Segmentatie Van Verschillende Doelgroepen

Door meerdere e-mail lijsten te hebben voor verschillende doelgroepen, is de inhoud van je e-mail relevanter voor de ontvanger. Doordat de inhoud relevanter is, is de ontvanger blij met zijn e-mail en bouw je meer vertrouwen op.

Je verdeelt makkelijk de e-mail (campagne) in verschillende doelgroepen. Dat doe je door in de e-mail software meerdere email lijsten aan te maken, die uit verschillende doelgroepen bestaan. Dit is ook goed voor de optimalisatie van je e-mail (campagne). Hierdoor zijn je email strategieën voor die campagne kwalitatiever. Daarnaast zijn ze ook nog meer gericht naar één doelgroep en dat zorgt voor een hogere conversie van de e-mail. Doordat de e-mails gerichter zijn naar één doelgroep zijn, zijn er ook minder uitschrijvingen voor je e-mail.

E-mail Is Goed Voor Klant Relaties

Met e-mail marketing kan je ook goed je klant relaties onderhouden. Dat kan doordat het directe persoonlijke communicatie is, met de klant.

Je kan vertrouwen opbouwen met je klanten door tips toesturen. Tips die bij gekochte producten/diensten passen of nuttige informatie over bepaalde onderwerpen. Kies dan wel onderwerpen waar de klant echt wat aan heeft, zodat ze er blij mee zijn. Wanneer je een blije klant hebt, is de kans ook groter dat ze vaker wat bij je kopen, door loyaliteit.

Daarnaast kun je e-mail gebruiken voor feedback en vragen beantwoorden die de klant heeft. Door ze goed te helpen met hun vragen verbeter je de klantervaring. Door een betere klantervaring bouw je vertrouwen/loyaliteit op bij de klant. Feedback vragen is handig om je klanten beter te begrijpen. Zo weet je beter wat ze nodig hebben en willen. Dit is ideaal om te weten voor als je een goede marketingstrategie wilt maken.

Je kan ook nog inactieve klanten die al lang niets gekocht hebben activeren door persoonlijke aanbiedingen te sturen. Dit zorgt ervoor dat oude klanten terugkomen en je extra omzet hebt.

E-mail Wordt Veel Gebruikt

E-mail marketing is fijn, want iedereen heeft wel een e-mail account. Daardoor bereik je makkelijk en snel alle mensen in je doelgroep. E-mails worden ook nog eens binnen enkele seconden verstuurd. Wanneer een email een goede titel heeft openen veel mensen de e-mail, waardoor je mailinglijst ook de inhoud van je e-mail ziet.

E-mail marketing werkt ook nog eens beter dan social media-advertenties. Dat komt omdat iedereen een mailadres heeft. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld een Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok account. Mochten ze dat wel hebben, moeten ze op al die accounts ook nog eens dagelijks kijken. Bijna niemand kijkt dagelijks op zijn of haar social media-accounts. En bijna iedereen opent wel dagelijks zijn of haar e-mail.

Voordelen email marketing strategie

Kosten Van E-mail Marketing

De kosten voor e-mail marketing zijn laag. Dat maakt e-mail marketing ook zo’n goede marketingvorm, lage kosten en een hoge ROI. De kosten voor e-mail marketing verschillen natuurlijk wel. De kosten verschillen per email marketing software en of je een copywriter inhuurt voor je e-mail (campagne). Over het algemeen kost een e-mail software maar een paar tientjes. De kosten om een professionele copywriter in te huren zijn daarentegen wel hoog. Ook al zijn de kosten van een copywriter hoog, is het het wel waard. Door een copywriter in te huren worden je e-mails niet alleen meer geopend, maar heb je ook nog eens meer sales.

kosten e-mail marketing campagne

Nadelen Van E-mail Marketing

Er zijn natuurlijk niet alleen maar voordelen aan e-mailmarketing. Helaas zitten er ook een paar nadelen aan e-mail marketing, net zoals bij alle andere marketingvormen.

Één van de enige nadelen aan e mail marketing is dat je in de spam folder kan komen. Wanneer je in de spam folder komt, leest niemand je e-mails meer. Om dit te voorkomen moet je alleen e-mails sturen waar mensen echt wat aan hebben. Ook is het belangrijk dat je e-mails geopend worden, want als dat niet gebeurt, gaan ze ook naar de spam folder toe. Daarom is het handig als je een professionele copywriter inhuurt. Een professionele copywriter schrijft goede e-mails voor je, zodat ze geopend en gelezen worden. Een goede copywriter zorgt er ook nog eens voor dat de ontvanger de actie onderneemt die je wilt (iets kopen bijvoorbeeld).

Je moet ook de juridische regelgeving van een mailinglijst volgen. Je mag bijvoorbeeld geen mailadressen doorverkopen. Het verkopen of kopen van mailadressen kan ervoor zorgen dat je hoge boetes krijgt.

Nadelen van e-mailmarketing

Waarom Kiezen Voor E-mail Marketing?

Je moet zeker e-mail marketing als vorm van marketing gebruiken voor je bedrijf. E-mail marketing is goed voor elke soort campagne. Of je doel van de campagne: meer merkbekendheid, meer leads, het verbeteren van producten en diensten, het verbeteren van klantrelaties/klantervaring of het verhogen van de verkoop. Je kunt het allemaal doen met e-mail marketing.

Waarom kiezen voor e-mailmarketing?

Conclusie

E-mail marketing is een van de beste marketingvormen. Dat komt doordat de kosten van e-mailmarketing laag zijn, het een hoge ROI heeft en het makkelijk meetbaar is. Door de makkelijke meetbaarheid optimaliseer je eenvoudig je e-mailcampagne. Dat zorgt ervoor dat je marketingdoel eenvoudig behaald wordt en een hoge conversie percentage van de e-mails.

Jouw bedrijf kan ook eenvoudig haar marketingdoelen behalen door emailmarketing in je marketingstrategie toe te voegen. Je kan dit zelf doen of professionals hiervoor inhuren.Marketinggek.nl werkt graag samen met jouw bedrijf om jullie marketingdoelen te behalen. Wij schrijven professionele e-mails, die een hoog conversie percentage hebben.

Het maakt niet uit wat het doel is met de e-mails, of het nu meer omzet of meer leads krijgen is. Wij regelen het voor je. Wij doen alles van a tot z. Daardoor ben je geen extra tijd kwijt aan marketing en krijg ook nog eens betere resultaten dan als je het zelf zou doen.

Andere interessante blogs over email marketing

Leave a Reply